Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag 10% på din første bestilling

Hjem » Blog » E-cigaretten – de avancerede fysikbegreber

E-cigaretten – de avancerede fysikbegreber

 

E-cigaretten – de avancerede fysikbegreber

Når man vil dampe, støder man på en række betegnelser, som kan være svære at gennemskue betydningen af. Nogle af tekniske, andre er mindre tekniske. Uanset kompleksiteten har de en betydning for din E-cigaret og den måde, du damper på, og jo mere man har styr på de forskellige termer og den praktiske brug, jo mere personlig og skræddersyet kan man gøre sin damperoplevelse.

 

Vi hos Smokeus giver dig her det fulde overblik over alt, der er værd at vide, når du vil specialisere dit dampereventyr og lege med begreber som blandt andet watt, ohm og ampere.

Den korte introduktion til E-cigaretten

E-cigaret er en forkortelse for elektronisk cigaret. En elektronisk cigaret udleder damp i stedet for røg, og fordi man som damper netop undgår ilden og tobakken, er dampning ofte anset som et sundere alternativ end rygning for dem, der har brug for det daglige fix. Økonomisk vil der også i langt de fleste tilfælde være en del at spare, fordi E-cigaretten ikke skal udskiftes særligt ofte.

 

For at holde E-cigaretten kørende bruger man i stedet såkaldt E-væske, der påfyldes i E-cigarettens tank, som er en af enhedens større komponenter. Det er denne væske, der omsættes til damp, og det er herfra, at smagen kommer. For at dampen skal kunne fordampes, skal E-cigaretten tændes. Den er drevet af et batteri i stedet for ild, som vi kender det fra normale tobakscigaretter.

 

Udover batteri og tank består E-cigaretten også, groft sagt, af en atomizer og et mundstykke. Ligesom de alle også har en såkaldt fire-button, der tænder og slukker enheden, har nogle E-cigaretter en række indstillingsmuligheder, der baserer sig på blandt andet watt, ampere, ohms lov og meget mere, som vi vil kigge nærmere på nedenfor.

 

Watt, volt og ohm

Har du fulgt med i fysiktimerne i folkeskolen, vil du uundgåeligt have stødt på begreberne watt, volt og ohm. Selvom de tre begreber dækker hvert sit, hører de på en og samme vis sammen. Kort beskrevet er watt en måleenhed, der beskriver outputtet af strøm, volten er selve gennemstrømningen af power i enheden, og ohm er den modstand, som volten bliver mødt med, og som den effektive watt er et resultat af.

 

Sammenhængen kan beskrives som følgende med udgangspunkt i et virkeligt eksempel: Du kører i en bil på lige vej med 70 km/t. Hastigheden (70 km/t) er watt-effekten, den kraft, som du træder ned i pedalen med, er volten, mens den lige vej er modstanden (ohm). Du møder nu en bakke, og du vil skulle træde hårdere ned på speederen for at holde samme hastighed. Modstanden (ohmen) er nu altså højere, volten er højere, men watt-effekten er den samme. Bakken stopper, og bilen skal nu bruge færre volt for at opretholde samme watt (hastighed), fordi modstanden er blevet mindre.

Watt og volt

Watt er et af de begreber, du vil komme til at støde på oftest, når du benytter en E-cigaret. Watt kan knapt så teknisk beskrives som måleenheden af den energimængde, der sendes gennem coilet med en væge. Dette coil sidder i atomizeren. Jo højere watt, jo lavere modstand kan du som udgangspunkt dampe ved. Modstand er lig med ohm, og vi vil komme nærmere ind på fordelene ved lav modstand senere.

 

Mere teknisk er watt defineret som den effekt, som ydes for hvert sekund, der omsættes en energi på 1 joule, altså 1 W = 1 J/s. Watt måler den mængde af strøm/volt, der bliver brugt af en elektrisk enhed, som i dette tilfælde er E-cigaretten. En højere watt er altså ofte lig med et bedre eller mere effektivt resultat. Eksempelvis vil en glødepære lyse stærkere, jo flere watt den kører på, fordi en højere volt-effekt går igennem pæren.

 

Det er altså watt, man måler i, når man skal måle outputtet af energi i E-cigaretten. Denne energi går så i brænderen, også kaldet et coil, som skal kunne kapere energimængden, der strømmer igennem. Du kan altså ikke sende ubegrænsede mængder af strøm/volt gennem din enhed, fordi de fleste coils har en grænse på, hvor mange watt de kan holde til. Damper du ved for mange watt, kan vattet i vægen brænde af. Vil du derfor dampe ved høj watt-effekt, skal du finde et passende coil.

Variabel volt/watt

I mere avancerede E-cigaretter kan man vælge mellem variable wattage/VW (variabel watt-effekt) og variable voltage/VV (variabel volt). Bruger du VW, kan du fastsætte en låst watt-effekt, og så vil volten agere herefter baseret på, hvad modstanden i coilet er.

 

Bruger du VV, kan du fastsætte en låst volt-effekt, og så vil watt-effekten afhænge af modstanden i coilet. Effektivt set har det cirka samme betydning for din dampning, men alligevel med en lille teknisk forskel. Jo lavere modstanden er, jo mere power går igennem enheden.

Ohms betydning og sub-ohm dampning

Ohm hænger ikke på samme måde sammen med ligningen som de to andre begreber, men modstanden/ohmen har alligevel afgørende betydning for din damperoplevelse. Watt-effekten afhænger nemlig af ohmen, som der er i coilet/brænderen. Med lavere ohm kan du nemlig opleve mere smag, større skyer og et bedre såkaldt throat-hit.

 

Vil du dampe sub-ohmt, skal du typisk bruge E-cigaretter med et højt watt-forbrug og en modstand under 1 ohm i coilet. Sub-ohm definerer alt under en 1 ohm, og derfor vil sub-ohm coils have under 1 ohm (modstandsunit). Selvom en lavere ohm allerede automatisk sikrer en højere watt-effekt, skal man bruge en enhed, der kan gå op til en højere watt-effekt.

 

Uanset om du går efter større skyer, søger det velkendte halskrads eller begge dele, er sub-ohm dampning en mulighed for dig. Det kan især være en løsning, hvis man savner “slaget” fra normal rygning.

 

Det kommer dog også på bekostning af, at enheden slides hurtigere op, og fordi der opbygges mere varme, vil disse sub-ohm coils også brænde ud hurtigere end coils med høj modstand. Derfor kræver sub-ohm dampning som regel et større Mod og en mere avanceret enhed, der kan håndtere de mere krævende processer. Eksempelvis har flere sub-ohm E-cigaretter to batterier i stedet for et. Væsken vil ligeledes naturligvis også fordampe hurtigere.

 

Der findes nu til dags dog også en lang række af sub-ohm E-cigaretter, der slet ikke er komplicerede, og som ikke kræver særlige kompetencer inden for faget. Eleafs PICO-model kan du eksempelvis nøjes med at skrue brænderen i, fylde E-væske på og så justere watt-forbruget for at dampe sub-ohmt. Sub-ohm dampning er kun besværligt, hvis man gør det besværligt.

Ohms lov og ampere

Ohms lov kan du benytte til at tjekke, hvor meget batteriet drænes, når du damper. Ohms lov er en matematisk opstilling, der viser forholdet mellem volt, ampere og ohm. Det smarte ved modellen er, at du bare skal bruge to værdier for at finde den tredje. Formlen lyder:

 

U (volt) = I (ampere) x R (ohm)

 

Benyt eventuelt ligningen, hvis du skal til at bygge dine egne coils. Du har en brænder med 0,5 ohm og et batteri, der kan levere 4,2 volt.

 

I = 4,2 volt / 0.5 ohm
I = 8,4 ampere

 

Dette anbefales dog ikke at gøre som nybegynder. Dette er typisk en metode, som garvede cloud chasers bruger for at presse deres grænser for, hvor meget damp de kan få ud af deres E-cigaret. Metoden giver nemlig svaret på, hvilket udstyr man skal bruge for at få det absolut optimale ud af E-cigaretten.
Ampere er som udgangspunkt ikke et begreb, man kommer så meget omkring som damper. Det er dog alligevel en god idé at have en vis grundviden om ampere, hvis man skal vælge batteri, eller hvis man begynder at bygge egne coils.

mAh – batteriets levetid

Milliampere-hour, også forkortet mAh, fortæller dig noget om, hvor lang tid dit batteri kan holde strøm. Jo højere mAh, jo længere tid kan dit batteri holde sig. Har vi eksempelvis et batteri på 3000 mAh, der skal levere strøm til en enhed, som bruger 10 mA, ville batteriet kunne forsyne enheden med strøm i 30 timer.

 

Vær dog opmærksom på, at batteriet og dets celler bliver slidt op med tiden, hvorfor du nok ikke helt kan forvente 30 timers batteritid, selvom udregningen siger det. Brug derfor hellere lidt flere penge på et kvalitetsbatteri, eksempelvis et, der kan lades op igen, i stedet for at smide penge efter et billigt batteri, som alligevel ikke kan holde specielt længe – det kan ofte betale sig.

 

 

 

 

 

 

 

 

By | 2017-08-03T14:41:19+00:00 juli 6th, 2017|Categories: Informative artikler|0 Kommentarer

Om forfatteren:

Læg en kommentar